درد عمل بینی

درد عمل بینی چقدر است؟ مدیریت و کاهش درد پس از جراحی

این سوال که درد عمل بینی چقدر است، برای کسانی که می‌خواهند عمل زیبایی بینی را انجام دهند، همراه با کمی ترس و دلهره نیز کاملا طبیعی است. از این گذشته، اگر قبلا هرگز جراحی بینی انجام نداده‌‌اید، ممکن است هیچ ایده‌‌ای در مورد اینکه چه چیزی در انتظارتان است، نداشته باشید. به همین دلیل است که جراحان زیبایی به دقت به سوالات مراجعان پاسخ می‌‌دهند و همه نکات لازم را به آن‌ها توضیح می‌دهند. در این بین یکی از رایج‌‌ترین سوالاتی که در مورد انواع عمل بینی دریافت می‌‍‌کنیم در مورد درد عمل بینی است. اینکه آیا جراحی بینی درد دارد موضوعی است که در این مقاله، به آن پاسخ خواهیم داد. 

عوامل موثر بر درد عمل بینی

در پاسخ به تمام سوالاتی از این دست که آیا عمل بینی یا جراحی بینی درد دارد، آیا عمل بینی گوشتی درد دارد، آیا عمل بینی استخوانی درد دارد، یا درد کدامیک بیشتر است و سوالات مشابه دیگر به عواملی می‌رسیم که بر روی میزان درد تاثیر می گذارند. 

بطور کلی، صرف نظر از اینکه بینی گوشتی است یا استخوانی دو عامل اصلی تعیین کننده شدت و میزان درد عمل بینی هستند.

میزان دستکاری استخوان بینی

  • عامل اول شدت درد در عمل و میزان دستکاری استخوان بینی حین جراحی است. برای مثال بینی‌هایی که بسیار کج و استخوانی هستند نیازمند تغییرات بیشتری بوده و طی عمل بینی کج در معرض استئوتومی‌های متعدد قرار می‌گیرند. استئوتومی یعنی ایجاد برش در استخوان به منظور باریک کردن، صاف کردن و یا تنظیم و اصلاح شکل استخوان.  بنابراین جراحی بینی که شامل تغییرات اساسی در ساختار بینی باشد، مانند کاهش یا افزایش اندازه بینی یا تغییر شکل غضروف یا استخوان بینی، احتمالا درد بیشتری نسبت به عملی که تغییرات جزئی ایجاد می‌کند، دارد.  

آستانه تحمل درد بیمار

  • عامل دوم تعیین کننده میزان درد در عمل بینی، آستانه درد بیمار است. برخی از بیماران آستانه تحمل درد بیشتری نسبت به دیگران دارند. بنابراین درد کمتری را حس می‌کنند. در مقابل بیمارانی که آستانه درد کمتری دارند، ممکن  است درد بیشتری را بعد از جراحی تجربه کنند.  بنابراین برخی از افراد حتی در صورت انجام یک جراحی ساده، ممکن است درد نسبتا زیادی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر حتی در صورت انجام جراحی پیچیده، درد کمی را تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: در برخی موارد زمانی که درد در بینی علت مشخصی نداشته باشد برای تشخیص دلیل آن عمل آندوسکوپی بینی برای بیمار ممکن است تجویز شود تا با استفاده از آن تشخیص درست علت مشکل بیمار صورت بگیرد.

درد عمل بینی

راهکارهای کاهش درد عمل بینی

به حداقل رساندن درد عمل بینی و ناراحتی بعد از جراحی برای بهبودی راحت‌‌تر بسیار مهم است. در اینجا چند مورد از مهم‌ترین راهکارهای کاهش درد عمل بینی آورده شده است که به شما در داشتن فرایند بهبودی سریع تر کمک می کنند:

  1. کمپرس سرد: کمپرس سرد را دور بینی و ناحیه چشم قرار دهید تا تورم را کاهش داده و کمی آن ناحیه را بی‌‌حس کند. مطمئن شوید که آن را مستقیما روی بینی قرار ندهید تا به شکل جدید آن آسیبی نرسد. استفاده از کیسه‌‌‌ی نخود فرنگی یخ‌ زده که در یک پارچه پیچیده شده است یا یک بسته ژل نرم به خوبی عمل می‌‌کند.
  2. داروها: مسکن‌‌های تجویز شده توسط جراح خود را طبق دستور مصرف کنید. بهتر است که دارو را قبل از اینکه اثرات بیهوشی به طور کامل از بین برود، مصرف کنید، تا به پیشگیری از درد احتمالی کمک کند. این داروها باید از دسته داروهای ضد درد غیراستروئیدی باشند مثل استامینوفن.
  3. سر خود را بالا نگه دارید: هنگام استراحت یا خواب، سر خود را با استفاده از بالش‌ بالا نگه دارید. این کار می‌‌تواند تورم را کاهش دهد و به کاهش درد جراحی بینی کمک کند.
  4. از فین کردن خودداری کنید: برای جلوگیری از درد عمل بینی، فین کردن تا سه هفته بعد از عمل ممنوع است. فین کردن می‌تواند تورم را تشدید کرده و باعث درد، پارگی عروق و خونریزی شود.
  5. هیدراته بمانید: آب زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید. این کار می‌تواند به کاهش ناراحتی گلو ناشی از تنفس از طریق دهان کمک کند.
  6. از خوردن غذاهای نمکی اجتناب کنید: غذاهای نمکی می‌‌توانند تورم را افزایش دهند. به یک رژیم غذایی متعادل پایبند باشید و از مصرف غذاهایی که سدیم زیادی دارند، اجتناب کنید.
  7. حرکات صورت را محدود کنید: تا یک ماه بعد از جراحی از خنده و گریه شدید و حرکات شدید فک مثل جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید. سعی کنید در روزهای اولیه پس از عمل، حرکات شدید صورت مانند خندیدن یا گریه کردن بیش از حد را محدود کنید.
  8. از فعالیت‌‌های سنگین خودداری کنید: از هر نوع فعالیت سنگین، از جمله خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین، خودداری کنید، زیرا این‌ها می‌‌توانند فشار گردش خون را افزایش داده و تورم را تشدید کنند یا حتی منجر به خونریزی شوند.
  9. بینی را به آرامی تمیز کنید: اگر جراح شما توصیه به تمیز کردن قسمت بیرونی سوراخ‌‌های بینی کرده است، برای پیشگیری از درد عمل بینی سعی کنید این کار را به آرامی با استفاده از یک گوش‌ پاک کن پنبه‌‌ای مرطوب با محلول پراکسید هیدروژن یا سایر محلول‌های توصیه‌ شده انجام دهید.
  10. از مرطوب‌ کننده هوا استفاده کنید: مرطوب نگه داشتن هوا، به خصوص در اتاق خواب شما، می‌تواند به کاهش خشکی و تحریک گلو ناشی از تنفس از طریق دهان کمک کند.
  11. از مصرف الکل و دخانیات اجتناب کنید: هر دو این‌ها می‌‌توانند روند ترمیم بینی و بهبودی بعد از جراحی را کند کنند. سیگار کشیدن، به طور خاص، می‌تواند جریان خون در بافت‌های در حال بهبود را مختل کند.
  12. لباس‌های گشاد بپوشید: از پیراهن‌های دکمه‌دار یا تاپ‌هایی استفاده کنید که نیاز به کشیدن از روی سر ندارند تا از برخورد تصادفی به بینی خود جلوگیری کنید.
  13. آرام باشید: برخی دردها منشا عصبی دارند نه فیزیکی. استرس می‌تواند احساس درد را افزایش دهد. گوش دادن به موسیقی آرامش‌ بخش، خواندن یا تماشای فیلم می‌تواند ذهن شما را از ناراحتی منحرف کند.
  14. دستورات پس از عمل را دنبال کنید: جراح شما دستورالعمل‌های مراقبت‌های پس از عمل را ارائه خواهد کرد. برای بهبودی هرچه سریعتر، رعایت دقیق این موارد حیاتی است.

امیدواریم این نکات به شما در به حداقل رساندن درد بعد از عمل بینی و ناراحتی بعد از جراحی کمک کند و فرایند بهبودی راحت و بی‌دردسری داشته باشید.

جمع بندی

درد عمل بینی معمولا خفیف تا متوسط ​​است و با داروهای مسکن تجویز شده پزشک بعد از عمل قابل کنترل است. با این حال، پیروی از دستورالعمل‌های جراح، انجام مراقبت‌های پس از عمل و پرهیز از حرکات زیاد صورت می‌تواند به کاهش درد و بهبودی سریع‌تر کمک کند.

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *