عوارض عمل بینی

عوارض جراحی بینی یا رینوپلاستی، عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی یکی از مواردی است که باید از  سوی مراجعه‌کنندگان این عمل جراحی مورد توجه قرار گیرد. اگر چه عمل بینی تقریبا به عنوان یک عمل کم‌خطر شناخته می‌شود اما به طور کلی هر عمل جراحی ممکن است مخاطراتی را در پی داشته باشد و عمل در ناحیه بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشگیری از بروز عوارض عمل بینی با انجام یک برنامه مراقبتی دقیق بعد از عمل امکان‌پذیر است. به علاوه باید گفت که مهارت و تجربه جراح نیز کمک می‌کند تا این عوارض به کم‌ترین میزان خود برسد.

گاها عوارض جراحی بینی ممکن است جبران‌ناپذیر باشد، به همین دلیل اگر به هر دلیلی قصد انجام جراحی در ناحیه بینی را دارید حتما با پزشکان مختلف مشورت کنید. در این مطلب تلاش کردیم تا تمامی عوارض این عمل و راه‌های پیشگیری از آن را به طور کلی پوشش دهیم، با ما همراه باشید.

ايا عمل بيني عوارض دارد؟

عمل بینی معمولا با دو هدف زیبایی و درمانی انجام می‌گیرد. رینوپلاستی که جراحی زیبایی برای بینی به حساب می‌آید، نیز مانند هر عمل جراحی دیگری عوارض مربوط به خودش را دارد. در کنار آن جراحی‌های درمانی برای بینی نیز ممکن است خطراتی برای بیمار به همراه داشته باشند. اما انتخاب یک پزشک با تجربه و موفق می‌تواند “عوارض عمل بینی” را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین در جواب این سوال که آیا عمل بینی عوارض دارد، باید گفت بله، اما در شرایط خاصی که در ادامه به توضیح آن‌ خواهیم پرداخت.

انواع عوارض عمل بینی

عوارض عمل بینی به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

عملکرد بینی ممکن است بعد از عمل دچار مشکل شود، برخی از این مشکلات عبارتند از:

• تنگی حفره بینی
  • تنگی دریچه‌های خارجی و داخلی بینی
  • آسیب به مجرای اشکی
  • کم شدن حس بویایی

عوارض مربوط به ظاهر بینی

گاها برخلاف تصور افراد عمل در ناحیه بینی با هدف زیبایی ممکن است عملكرد عکس داشته باشد. برخی از عوارض مربوط به زیبایی در جراحی عبارتند از:

• آسیب دیدن پوست بینی
  • کوچک‌شدن پره‌های بینی
  • باریک شدن نوک بینی
  • عدم تقارن در سوراخ‌های بینی
  • کوچک شدن سوراخ‌های بینی
  • جای اسکار و زخم

عوارض واکنش به مواد بیهوشی

مواد بیهوشی که برای عمل مورد استفاده می‌گیرند ممکن است عوارضی را در پی داشته باشند که برخی از این عوارض عبارتند از:

•  احساس گلو درد
  • درد عضلانی
  • خارش و سوزش پوست
  • لرز در اثر هیپوترمی
  • هذیان و توهم
عوارض عمل بینی

فرم مشاوره

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

راه‌های پیشگیری از عوارض عمل بینی

با رعایت نکات مربوط به پیشگیری از عوارض عمل بینی تا حد زیادی می‌توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد. به عنوان مثال:

• استفاده از کمپرس‌های سرد و گرم برای کاهش تورم و کبودی
  • مصرف مسکن با مشورت پزشک جهت کاهش درد
  • عدم انجام فعالیت‌های جسمی سنگین
  • جلوگیری از مقاربت جنسی تا ده روز

چگونه عوارض عمل بینی خود را کمتر کنیم؟

با رعایت یک سری موارد می‌توان عوارض جراحی بینی را تا حد زیادی کاهش داد. این موارد عبارتند از:

انتخاب یک جراح با سابقه

یک‌جراح با سابقه به سبب تکنیک‌هایی که دارد می‌تواند به بیمار این اطمینان را بدهد که تا حد زیادی انتظاراتش از عمل برآورده خواهد شد.‌ به طور کلی انتخاب یک جراح معتبر تا حد زیادی سبب کاهش عوارض و مخاطرات عمل نیز می‌گردد.

صحبت با جراح درباره انتظارات

فرد قبل از عمل جراحی باید انتظارات و هدف خود از انجام این جراحی را با جراح خود در میان بگذارید.

اطلاع دادن‌ سوابق و تاریخچه پزشکی به جراح

فرد باید قبل از عمل جراحی تمامی سوابق پزشکی خود را در دسترس جراح قرار دهد تا در صورت لزوم حین عمل جراحی اقدامات احتیاطی لازم برای وی انجام شود.

جدی گرفتن توصیه های پزشک

توصیه‌های پزشک باید جدی گرفته شود. این توصیه‌ها کمک می‌کند تا فرد روند بهبودی خود را به طور ایمن و موثر طی کند.

عوارض عمل بینی در دراز مدت

چندین سال بعد از عمل ممکن است فرد تغییرات کوچکی را حس کند اما این‌تغییرات به سبب ساختار پوست بوده و به بینی مربوط نیست. از شایع‌ترین عوارض رینوپلاستی در دراز مدت این‌ است که بیمار ممکن است نسبت به تغییرات بینی خود حس بدی داشته باشد و اعتماد به نفس خود را از دست دهد. از دیگر عوارض عمل بینی در طولانی مدت عبارتند از:

• انحراف مربوط به سپتوم بینی
  • اختلالات مربوط به تنفس
  • احساس بوی بد در بینی به علت عفونت
  • برآمدگی بیش از حد بینی
  • ناهنجاری‌های ظاهری مربوط به نوک بینی

علائم خطرناک بعد از عمل بینی

وجود علائم خطرناک مربوطه بعد از جراحی در ناحیه بینی می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد، بنابراین فرد با مشاهده این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کند. برخی از این علائم عبارتند از:

• تب بالای ۳۸ درجه: در صورت وجود تب اولین چیزی که فرد باید به آن مشکوک شود عفونت است. از عوارض جدی جراحی بینی می‌توان به عفونت اشاره کرد که در صورت ادامه‌دار شدن ممکن است منجر به عوارض شدید‌تر مثل آسیب‌های بافتی یا مرگ شود. بنابراین تب بعد از عمل باید جدی گرفته شود.
  • خونریزی: بعد از عمل خون‌ریزی در حد خفیف طبیعی است اما اگر خونریزی ادامه دار شد و شدت پیدا کرد، فرد باید به جراح خود اطلاع دهد. خونریزی شدید در دراز مدت سبب کم‌خونی و از دست دادن خون‌ می‌شود.
  •  خروج ترشحات چرکی از بینی: ترشحات چرکی بینی بعد از عمل جراحی نیز ممکن است نشان دهنده عفونت باشد و در صورت مشاهده حتما باید به پزشک اطلاع داده شود.
  • درد: درد خفیف بعد از عمل، طبیعی است اما با شدت یافتن درد حتما جراح باید در جریان قرار گیرد زیرا درد شدید در بعضی موارد نشان‌دهنده آسیب به بافت‌ها است.
  • تنگی نفس: تنگی نفس از مخاطرات عمل می‌باشد و نشان‌دهنده آسیب به بافت بینی است.
  • از دست دادن حس بویایی: از دست دادن حس بویایی در دراز مدت می‌تواند نشان‌دهنده آسیب به بافت عصبی بینی باشد.

ترس از عوارض عمل بینی گوشتی سبب شده تا بسیاری از افراد با وجود تمایل به اصلاح فرم بینی خود از انجام این عمل خودداری نمایند. باید گفت عوارض جراحی بینی گوشتی یا رینوپلاستی بینی گوشتی می‌تواند مانند سایر عمل‌های بینی شامل خونریزی، عفونت، تورم و کبودی باشد. عفونت در محل جراحی، اگرچه نادر است، می‌تواند رخ دهد و معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. تورم و کبودی اطراف بینی و چشم از عوارض شایع بعد از عمل است که طبیعی است و مقدار آن بسته به میزان و شدت تغییرات و نیز شرایط بدنی هر فرد متفاوت است که به مرور زمان با ترمیم بافت‌های بینی برطرف خواهند شد. درد و ناراحتی مختصر بعد از جراحی نیز طبیعی است و انتظار می‌رود که با داروهای تجویز شده مدیریت شود.

در واقع باید گفت عمل بینی برای بینی گوشتی یا هر نوع دیگری از بینی مانند تمامی جراحی‌های دیگر عوارضی را در پی داشته که اکثرا موقت بوده و در صورت بروز عوارض جدید با انجام اقدامات ترمیمی ساده و در مواردی عمل ترمیمی بینی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. ضخامت زیاد پوست در بینی‌های گوشتی و ضعیف بودن غضروف آن‌ها سبب شده تا تغییر و اصلاح  فرم این نوع بینی سخت‌تر و محدودتر باشد، با این حال باید گفت بخش زیادی از فرم نهایی بینی به مهارت جراح نیز بستگی دارد. بنابراین انتخاب جراح ماهر و باتجربه نقش اصلی در عدم پیدایش عوارض جراحی بینی گوشتی دارد. به همین ترتیب نیاز است تا در انتخاب بهترین جراح بینی در تهران دقت کافی را داشته باشید.

عوارض عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی یک عمل به نسبت پیچیده می‌باشد. در واقع این نوع بینی پوست نازک و غصروف‌های ضعیفی داشته و تغییر فرم آن به نسبت بینی‌های استخوانی محدودتر است.

از آنجا که در گذشته بینی های گوشتی را تراش می‌دادند، اسکلت این نوع از بینی که بطور بالقوه ضعیف هستند با تراش بیشتر استخوان ضعیف‌تر می‌شد. علاوه بر این پوست ضخیم فشار مضاعف دیگری را نیز بر روی اسکلت بینی وارد می‌کرد. در نتیجه همه این‌ها بینی تغییر شکل می‌داد، مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد شده و ظاهر بدتری نیز پیدا میکرد.

اما در تکنیک‌های فعلی ما پیوند غضروف انجام می‌دهیم و بدین ترتیب اسکلت بینی را تقویت کرده و شکل بهتری نیز به بینی خواهیم داد. این تکنیک عوارض بسیار کمتری نسبت به روش سابق را دارد. و تنها عارضه ممکن است برگشت آن باشد یعنی غضروف‌های پیوندی قوی نباشند و با فشار پوست سبب تغییر شکل آن شوند و بینی زیبایی خود را از دست بدهد.

عوارض جراحی بینی گوشتی

سایر عوارض جراحی بینی گوشتی بطور کلی عبارتند از:

• درد: از شایع‌ترین عوارض جراحی بینی گوشتی درد است. این درد به دلیل دستکاری و ایجاد تغییر در اسکلت بینی و برش‌های ایجاد شده در سطح بینی ایجاد شده و می‌تواند خفیف، شدید و متوسط باشد. معمولا پزشک برای کاهش درد مصرف مسکن را توضیح می‌کند.
  • تورم: تورم پس از عمل، طبیعی بوده و در دسته عوارض موقت عمل بینی گوشتی  قرار می‌گیرد. تورم ناشی از عمل بینی در هفته‌های اول شدید بوده و به تدریج کاهش می‌یابد.
  • کبودی: ایجاد کبودی در اطراف بینی و چشم از دیگر عوارض کوتاه مدت است که معمولا پس از چند هفته به طور کامل محو خواهد شد.
  • خونریزی: خونریزی خفیف در حد چند قطره پس از عمل طبیعی بوده و با بستن موقت بینی به وسیله تامپون تا حدی کنترل خواهد شد. اما خونریزی بیش از حد در طول یا بعد از عمل ممکن است نیاز به مداخلات اضافی داشته باشد. در صورتی که بعد از عمل فرد دچار خونریزی های روان به رنگ روشن و تکرارشونده شده باشد، باید در اسرع وقت به جراح خود مراجعه کند. در این حالت ممکن است رگی در حال خونریزی باشد که نیاز به سوزاندن رگ یا قرار داده تامپون داشته باشیم.
  • حساسیت به داروی بیهوشی: با وجود این که حساسیت به داروی بیهوشی بسیار نادر است اما ممکن است برای بعضی از افراد اتفاق بیفتد. معمولا حساسیت به داروی بیهوشی با بروز علائمی مثل کهیر و تنگی نفس همراه می‌باشد.
  • قرمزی چشم‌ها: یکی‌ دیگر از عوارض جراحی بینی گوشتی قرمزی چشم‌ها است که طی چند هفته از بین خواهد رفت.
  • ترشحات بینی: ترشحات بینی بعد از جراحی نیز  طبیعی بوده و پس از چند هفته به طور کامل رفع خواهد شد.

نتیجه گیری

عمل بینی نیز مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. برخی از عوارض عمل جراحی بینی طبیعی بوده و با گذشت زمان از بین می‌رود ولی گاهی نیز ممکن است این عوارض طولانی شود.

خونریزی شدید، تنگی نفس، درد شدید و… از مخاطرات این عمل هستند که در صورت وجود باید به پزشک اطلاع داده شود. عمل به توصیه و دستورات پزشک تا حد زیادی به کاهش عوارض عمل بینی کمک خواهد کرد.

آیا انجام فعالیت های ورزشی سنگین بعد از عمل زیبایی بینی خطرناک است؟

بله؛ برای انجام ورزش‌های سنگین پس از عمل بینی باید حدود ۳ الی ۶ ماه صبر کرد و سپس با اجازه پزشک اقدام به ورزش نمود.

جای اسکار بخیه بعد از عمل بینی از عوارض ماندگار است؟

این که جای بخیه بعد از عمل بماند یا خیر به نوع پوست فرد بستگی دارد. تجویز کرم‌های ترمیم کننده تا حد زیادی جای بخیه را کمرنگ می‌کند و حتی در بعضی از موارد از بین می‌برد.

2 پاسخ
  1. سلام آقای دکتر عزیز خسته نباشید بنده ۶ ماه هست ک بینیم رو عمل کردم به تازگی احساس بوی رنگ و خاک از بینیم میکنم به دکتر مراجعه کردم در معاینه فیزیکی هیچ عفونتی نبود سی تی اسکن هم نوشتن چیزی نیود علت این بو چی هست

1. سلام. از دست رفتن حس بویایی و چشایی بطور مستقیم با جراحی بینی ارتباطی ندارد چون اعصاب مربوط به بویایی و چشایی در قسمت عمق بینی قرار می‌گیرند و موقعیت آن‌ها زیر مغز قرار دارند و
      اینها معمولا حین جراحی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند . مشکل شما می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد برای بررسی مشکل باید نزد متخصص معاینه شوید.