خونریزی بعد از عمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی؛ علل و راه های کاهش آن

خونریزی بعد از عمل بينی بسیار نادر است، اما اگر اتفاق بیفتد، می تواند علت های مختلفی داشته باشد . خونریزی بعد از جراحی ممکن است به دلایل مختلفی از جمله بالا رفتن فشار به واسطه درد یا بروز تهوع و استفراغ ناشی از دارو های بیهوشی، آسیب به بافت‌ ها و عروق داخلی بینی به واسطه دستکاری حین جراحی ، تغییرات در جریان خون، تورم بیش از اندازه یا سایر عوامل مرتبط با جراحی ایجاد شود.

علت خونریزی بعد از عمل بینی

آیا خونریزی بعد از عمل بینی رایج است؟

خونریزی بعد از عمل بینی به صورت مختصر و خونابه مانند برای همه افراد نسبتا رایج است و در اکثر موارد، به عنوان بخشی از روند بهبود طبیعی بعد از جراحی محسوب می‌شود. با این حال، شدت و مدت زمان خونریزی می‌تواند شرایط را جدی تر نماید. خونریزی شدید، طولانی ‌مدت یا غیرطبیعی می‌تواند نشان‌ دهنده مشکلات جدی ‌تر باشد و نیاز به توجه فوری دارد.

تشخیص طبیعی یا خطرناک بودن خونریزی

اگر این خونریزی ها بصورت خونابه و در حد چند قطره بوده و  به ندرت اتفاق بیفتند جای نگرانی ندارد، اما در صورت تداورم خونریزی و تشدید آن می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد و باید بصورت اورژانسی یپیگری و درمان شود.

خونریزی های مختصر معمولاً در روزها و هفته‌ های اول پس از عمل مشاهده می‌شود و به طور طبیعی با گذر زمان کاهش می‌یابد. با این حال، درک علل، علائم و روش ‌های مدیریت خونریزی پس از عمل بینی می‌تواند به بیماران کمک کند تا روند بهبود را بهتر مدیریت کنند و از بروز عوارض جدی جلوگیری نمایند. در این مقاله، به بررسی عوامل اصلی خونریزی بعد از عمل بینی، اهمیت مدیریت صحیح آن و نکات کلیدی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی پرداخته خواهد شد.

علت خونریزی بعد از عمل بینی

همانطور که بیان شد، خونریزی بعد از عمل بینی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید. برخی از این علل رایج عبارتند از:

  • افزایش فشار خون در اثر احساس درد، تهوع و استفراغ به واسطه عوارض داروهای بیهوشی
  • مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، بروفن و ناپروکسن
  • مصرف برخی مکمل های گیاهی (مانند جینسینگ)، ویتامین E و روغن ماهی
  • گرفتگی و خشکی مخاط بینی
  • کمبود ویتامین K در بدن
  • بیماری های مادرزادی اختلال انعقاد خون
  • دستکاری کردن یا مالش بینی بعد از عمل
  • پایین نگه داشتن سر
  • سیگار کشیدن بعد از عمل
  • انجام فعالیت های سنگین بعد از عمل بینی

نشانه های خونریزی بعد از عمل بینی

این موارد از نشانه های خونریزی بعد از عمل بینی هستند:

  • نشت خون از مجرای بینی
  • احساس بوی خون درون مجراهای بینی
  • نشت خون کمرنگ به همراه ترشحات از بینی
نشانه های خونریزی بعد از عمل بینی

آیا خونریزی بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

خونریزی بعد از جراحی بینی در اکثر موارد اگر بصورت خونابه و خفیف باشد طبیعی است  وبا  مراقبت و رعایت توصیه ‌های پزشکی به طور طبیعی کنترل می‌شود. اما اگر خونریزی بصورت روان، به رنگ روشن بوده، از سوراخهای بینی یا حلق خارج شود و به دفعات تکرار شود، دیگر طبیعی نیست و باید توسط بهترین جراح بینی در تهران فورا پیگیری کنید.

تشخیص نوع خونریزی

خونریزی شدید میتواند باعث شود بیمار به شوک برود. اگر رگ های کوچک خونریزی کند قطع میشود. اما اگر رگ های بزرگ مثلا شریان در حال خونریزی باشد خونریزی متوقف نمی‌شود و باید اقدامات دیگری انجام دهند. برای مثال رگ را بسوزانند یا بر روی آن تامپون قرار دهند و یا اقداماتی از این قبیل. به همین علت باید فورا اقدام و درمان شود.

در این موارد، مشاوره با جراح یا پزشک معالج برای ارزیابی دقیق و دریافت درمان مناسب ضروری است تا از بروز عوارض جدی جلوگیری شود و بهبودی به صورت مطلوب حاصل گردد.

ضربه شدید

توجه داشته باشید که بروز مشکلات ظاهری ناشی از خونریزی به هنگام آسیب یا ضربه مستقیم به بینی بیشتر خواهد بود. لذا توصیه می شود پس از عمل از بینی خود در برابر هرگونه آسیب محافظت نمایید تا امکان بروز خونریزی به حداقل برسد.

استفاده از گاز استریل

همچنین می توان به منظور کاهش و جلوگیری ازخونریزی از گاز استریل استفاده کرده و هر چند ساعت یک بار آن را عوض کنید. دقت داشته باشید که در هنگام خونریزی بینی خود را بیش از اندازه فشار ندهید و اگر خونریزی افزایش یافت حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

چگونه از خونریزی بعد از عمل بینی پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از خونریزی بعد از عمل بینی به جلوگیری از بروز عوارض جراحی بینی کمک می‌کند. رعایت برخی اصول و اقدامات، قبل و بعد از جراحی می‌تواند به کاهش خطر خونریزی مرتبط با آن کمک کند. در ادامه، نکات کلیدی برای پیشگیری از خونریزی بعد از عمل بینی آورده شده است:

  • به دقت دستورالعمل‌ های جراح یا پزشک خود را دنبال کنید.
  • برای جلوگیری از پارگی عروق و خونریزی تا 3 هفته بعد از عمل نباید فین کرد و با دستورالعمل گفته شده با سرم شست و شو بینی را تمیز کنید تا مخاط بینی آسیب نبیند و بافتهای داخل بینی ترمیم شوند. بعد از 3 هفته فین کردن مشکلی ندارد.
  • به منظور جلوگیری از گرفتگی و خشکی مخاط بینی، از سرم شستشو استفاده کنید·
  • در روزهای اول پس از عمل، به مقدار کافی استراحت کنید و از فعالیت ‌های شدید و فیزیکی خودداری کنید.
  • هنگام خواب، سر خود را بالا نگه‌دارید تا از تجمع خون در ناحیه بینی جلوگیری شود.
  • از فعالیت‌ های فیزیکی و ورزش ‌های شدید که می‌توانند فشار بر روی بینی وارد کنند، اجتناب کنید.
  • در 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل، از کمپرس یخ به طور غیرمستقیم برای کاهش ورم و خونریزی استفاده کنید.
  • مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپیرین را دو هفته قبل و بعد از جراحی متوقف کنید. در مورد مصرف هر نوع دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

راه های قطع خونریزی بعد از عمل بینی

قطع خونریزی بعد از عمل بینی نیازمند رعایت دقیق دستورالعمل ‌های پزشکی و انجام اقدامات مناسب است. با استراحت کافی، استفاده از کمپرس یخ، توجه به داروها و رژیم غذایی و پیگیری منظم با پزشک، می‌توان به کاهش خونریزی و تسریع روند بهبودی کمک کرد.

مشاوره با پزشک متخصص

در صورت بروز خونریزی شدید یا طولانی‌ مدت، مشاوره فوری با پزشک برای دریافت درمان مناسب ضروری است. برای قطع خونریزی سر خود را به سمت بالا نگیرید تا خون به درون حلق راه پیدا نکند.

نتیجه‌گیری

خونریزی بعد از عمل طبیعی یکی از مواردی است که ممکن است برخی از بیماران بعد از انواع این جراحی تجربه کنند. شما باید راهکار های پیشگیری از این مورد را بشناسید تا حدالامکان به این مسئله دچار نشوید. در صورتی که خونریزی زیاد بوده و به رنگ روشن باشد، و به دفعات تکرار شود، حتما آن را جدی گرفته و بصورت اورژانسی پیگیری کنید.

سوالات متداول درباره خونریزی بعد از عمل بینی

1. خونریزی بعد از عمل بینی چقدر طبیعی است؟

خونریزی مختصر و خفیف و خونابه مانند در 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل معمولاً طبیعی است و با رعایت مراقبت‌ های لازم، به تدریج کاهش می‌یابد.

2. چه زمانی باید نگران خونریزی بعد از عمل بینی شد؟

خونریزی مختصر و خفیف و خونابه مانند در 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل معمولاً طبیعی است و با رعایت مراقبت‌ های لازم، به تدریج کاهش می‌یابد.

3. آیا داروهای خاصی می‌توانند خونریزی بعد از جراحی بینی را تشدید کنند؟

داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شوند مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند خونریزی را تشدید کنند. این داروها باید طبق دستور پزشک مصرف شوند و در صورت نیاز به داروهای خاص، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *