عوارض عمل بینی در سنین پایین

عوارض عمل بینی در سنین پایین چیست؟

از عوارض عمل بینی در سنین پایین می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که باید در نظر گرفته شوند. یکی از عوارض عمل بینی در سن کم، ناهنجاری در رشد و شکل بینی و صورت بعد از عمل است که قطعا نیاز به جراحی‌های دیگر برای تصحیح و ترمیم خواهد داشت. همچنین، خطر عفونت در این سنین بیشتر است و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. در ادامه به جزئیات بیشتر این عوارض و عواملی که باعث بروز آن ها می‌شود، پرداختیم.

عوارض عمل بینی در سنین پایین چیست؟

مهمترین عوارض عمل بینی در سنین پایین

همانطور که می‌دانید انواع جراحی های زیبایی در سنین کم انجام نمی‌شوند، مگر اینکه شرایط اضطراری به وجود آید. عمل بینی معمولا اگر با دلیل شکستگی باشد، در سنین پایین اما به صورت محدود هم انجام می‌شود اما برای موارد زیبایی معمولا توصیه می‌شود که دختران تا سن 16 سالگی و پسران تاسن 18 سالگی صبور باشند تا احتمال بروز خطرات و عوارض برای شما کاهش یابد.

خطرات عمل بینی در سن کم

بسیاری از متخصصان می گویند این عمل در کودکی و نوجوانی خطرناک است. علت هم این است که رشد صورت در این سنین کامل میشود. در بینی غضروفهایی وجود دارند که به آنها غضروفهای رشد نیز میگویند. این غروفضها بر روی رشد سایز اجزای صورت نیز موثرند بنابراین در صورت عمل زیر این سنین ممکن است به دلیل دستکاری بینی و عضروفهای رشد موجود در بینی، رشد یک سوم میانی صورت دچار اختلال شود و در نتیجه صورت بصورت بشقاب مانند رشد کند.

انجام عمل برای موارد استثنا و شدید با بررسی عوارض

 اما در مورادی که مشکلات تنفسی شدید وجود دارد بطوریکه خر و پف دارند و خواب دچار مشکل است باید زودتر عمل شوند زیرا میتواند بر روی شکل فک و دندانها تاثیرگذار باشد. اگر خیلی مشکل شدید باشد زیر 14 سال هم میشود عمل کرد. اما این عمل باید خیلی محدود انجام شود و استخوان های بینی نباید زیاد دستکاری شوند. بنابراین اگر هدف از جراحی زیبایی است بهتر است تا رسیدن به سن مناسب صبر کنید

عوارض جراحی بینی در سن کم عبارت هستند از:

  • از آنجا که بینی کودکان و نوجوانان در حال رشد است و انجام جراحی ممکن است منجر به ناهنجاری‌های شکلی و مشکلات دیگر شود که نیاز به تصحیح دوباره داشته باشد.
  • در سنین پایین، سیستم ایمنی نوجوانان هنوز قوی نیست و بنابراین خطر عفونت بعد از عمل بینی بیشتر خواهد بود. همچنین که مراقبت میان این افراد در سن کم به خوبی انجام نمی‌شود و خطر ابتلا به عفونت های عمل را چند برابر می‌کند.
  • جراحی ممکن است بر روی رشد استخوانی صورت تأثیر بگذارد و باعث تأخیر در رشد بینی و صورت و تغییر و بشقابی شکل شدن صورت شود.
  • در دوره سنی کم، عمل بینی می‌تواند به دلیل تغییر در ساختار بینی، مشکلات تنفسی ناشی از بسته شدن مسیرهای هوایی ایجاد کند.
  • استفاده از تکنیک‌ها و فناوری‌های نامناسب ممکن است عوارض جدی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کند، بنابراین انتخاب پزشک متخصص و مجرب بسیار حائز اهمیت است.
  • در صورت ضرورت جهت جراحی، مثلا داشتن مشکلات تنفسی و .. برای کاهش خطر عوارض، انتخاب پزشک با تجربه، بررسی دقیق و انجام آزمایشات پیش از عمل بسیار ضروری است تا مسیر درمانی مناسب برای هر فرد تعیین شود.
مهمترین عوارض عمل بینی در سنین پایین

عوارض عمل بینی در سنین پایین چگونه تشخیص داده می شود؟

جراحی زیر سن مناسب به هیچ عنوان توصیه نمیشود مگر فرد مشکل اورژانسی و حادی داشته باشد و نیاز به عمل پیدا کند. اما در صورت جراحی بطور کلی تشخیص عوارض عمل بینی در سنین پایین ممکن است از طریق مراقبت‌های پس از عمل و نشانه‌هایی که بعد از عمل بروز می‌کنند، صورت گیرد؛ برای مثال عوارض و نشانه های عفونت ، تصویربرداری و اسکن، و بررسی و معاینه توسط پزشک.

به طور کلی، شناسایی عوارض عمل بینی در سنین پایین نیازمند نظارت دقیق پزشک و همکاری فعال خانواده است تا مسائل به موقع شناسایی و درمان شوند و عوارض جدی جلوگیری شود.

آیا عوارض جراحی بینی در سن کم قابل کاهش است؟

همانطور که در طی مقاله بارها اشاره شد جراحی در زیر سن مناسب با هدف های زیبایی انجام نمی‌گیرد. اما اگر فرد از مشکلات تنفسی رنج ببرد، خواب وی دچار مشکل شود و این مسائل سبب بروز مشکلات برای دندانها و فک شوند، باید زودتر مورد جراحی قرار گیرد، به شرط اینکه جراحی محدود انجام شده و استخوان ها کمترین دستکاری را متحمل شوند.

اگر بعلاوه، تمامی مراحل آماده‌سازی و انجام جراحی توسط یک پزشک ماهر و مجرب انجام شود، تا عوارض جراحی بینی در سن کم کاهش یابد. در افراد جوانتر، به خصوص زیر ۱۸ سال، اهمیت دارد که جراحی تنها در صورت لزوم و با دقت انجام شود تا عوارض کمتری ایجاد شود. همچنین، رعایت توصیه‌های پس از عمل و مراقبت‌های لازم نیز می‌تواند به کاهش عوارض پس از جراحی کمک کند.

سخن آخر

عوارض عمل بینی در سنین پایین شامل تاخیر در رشد صورت و فک، تداخل با روند طبیعی تکامل بینی و خطرات بیهوشی در این سن اس. همچنین این اقدام ممکن است بر اعتماد به نفس و سازگاری اجتماعی فرد تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین، انجام عمل در سنین پایین تر باید با دقت و مشورت با متخصصان مربوطه صورت گیرد تا عوارض آن به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *