عمل بینی کودکان

عمل بینی در سنین کودکی امکان پذیر است؟

معمولا عمل بینی کودکان تا قبل از سن معینی برای آن‌ها انجام نمی‌شود. در حالت عادی عمل در ناحیه بینی تنها زمانی روی فرد انجام می‌شود که دوره رشد را پشت سر گذاشته باشد. چرا که بینی همراه با سایر اعضای بدن کودک رشد می‌کنند. مگر اینکه، کودک به لحاظ تنفسی مشکل داشته باشد یا بینی او دچار نواقصی شده باشد که پزشک مجبور به جراحی آن هم به صورت محدود در آن ناحیه باشد. به‌طور مثال، بینی کودک دچار شکستگی شده باشد، به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی همچون شکاف کام و لب، انحراف شدید یا پولیپ نیاز به جراحی داشته باشد. در این شرایط عوارض ناشی از موارد گفته شده می‌تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند که نتواند تا دوره نوجوانی دوام بیاورد. در نتیجه، فورا به عمل احتیاج پیدا کند. عمل بینی کودکان توسط پزشکان مختلفی انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این عمل و دانستن شرایطی که انجام آن برای کودک امکان‌پذیر است، با ما همراه باشید.

عمل بینی برای کودکان

معمولا عمل بینی در کودکان تا سن16 سالگی به تعویق می‌افتد، مگر اینکه شرایط حادی پیش آید که عمل را به زمانی زودتر از 16 سالگی سوق دهد. این شرایط حاد شامل عمل بینی برای بهبود عملکرد بینی و ترمیم بخش آسیب دیده است که زودتر از زمان اعلام شده انجام می‌شود. در برخی موارد برای برطرف کردن ناهنجاری‌های جمجمه یا مشکلات مادرزادی که بر مسیر تنفس کودک تاثیرگذار هستند، عمل بینی بچه ها زودتر انجام می‌شود.

بنابراین فقط در صورتی در زیر سن 16 سالگی عمل برای کودکان در ناحیه بینی برای رفع مشکل پدید آمده انجام می‌شود که ما مجبور به انجام این کار باشیم و آن هم باید بصورت محدود و به میزان خیلی کم انجام شود تا از اتفاق‌های ناگوار در آینده پیشگیری کند. برای مثال بیمار دچار شکاف کام و لب است که در اینصورت مجبور به انجام ترمیم ابتدایی خواهیم بود. یا در شرایطی که بینی ضربه خورده باشد، یا توده ای مثل پلیپ در بینی ایجاد شود و یا انحراف بینی شدید سبب اختلال در تنفس کودک شده باشد. در این حالت سپتوپلاستی مختصری با دستکاری بسیار کم برای بازکردن راه های هوایی انجام می‌شود تا بعدا جراحی اصلی بعد از سن 16 سالگی انجام شود.

گاهی این مشکلات تنها سلامتی کودک را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. بلکه، به لحاظ ظاهری درست مثل شکاف کام و لب، می‌توانند ظاهر کودک را غیر عادی جلوه بدهند که باعث شود اعتمادبه‌نفس کودک درگیر شود. در این مواقع، جراحی برای کودک یک الزام است.  

فارغ از شرایط حاد و در شرایط معمولی، پزشکان معمولا درباره عمل بینی کودکان، اتفاق نظر دارند که کودک باید سن رشد را سپری کند و اعضای چهره او کاملا رشد کرده باشند تا در بهترین سن عمل بینی برای جراحی آماده شود.

عمل بینی برای کودکان

رینوپلاستی برای کودکان چه نتایجی به دنبال دارد؟

آنچه از عمل بینی کودکان باید انتظار داشته باشید در گام نخست به نوع عمل بستگی دارد. این موردی است که پزشک متخصص حتما در رابطه با آن برای شما توضیحاتی ارائه خواهد کرد. آنچه کودک بعد از عمل با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، شامل اسپلینت‌های تعبیه شده در بینی و موادی است که درون بینی قرار داده شده است. اما، به صورت کلی، عمل بینی بچه ها شامل نتایج زیر است.

  • ترمیم نقاط آسیب دیده بینی و اصلاح آ‌ن‌ها
  • حذف قوز و برآمدگی
  • صاف کردن انحنای بینی، که مانع از تنفس درست کودک میشده است.
  • تغییر زاویه بینی و دهان
  • اصلاح نقص‌های مادرزادی، که مسیر تنفسی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • برطرف کردن بخش‌های شکسته یا آسیب دیده که به دلایل مختلفی ممکن است روی داده باشد.
  • اصلاح ظاهری که ممکن است به دلیل آسیب ناشی از هرگونه ضربه وارد شده در ورزش یا سانحه رانندگی اتفاق افتاده باشد.
  • برطرف کردن بخش نامتقارن بینی یا رینوپلاستی تقلیلی
  • افزایش سایز بینی

رینوپلاستی برای کودکان شامل چه موارد و چالش‌هایی می‌شود؟

عمل بینی کودکان به دلایل گوناگونی که در بالا شرح داده شد، ممکن است انجام شود. این عمل شامل موارد زیر است.

مدت زمان جراحی بینی

عمل بینی کودکان با توجه به میزان آسیب یا اختلالات مادرزادی که کودک با آن درگیر است، ممکن است طول بکشد. معمولا این مدت زمان بین 2 تا 3 ساعت تخمین زده می‌شود. اگر عمل کودک همراه با عمل دیگری انجام شود، مدت زمان جراحی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، قبل از عمل، با پزشک صحبت کنید و از شرح کامل روند جراحی اطمینان حاصل کنید تا حین عمل دچار تشویش و نگرانی نشوید.

درد و کبودی بعد از عمل

بعد از عمل کودک ممکن است درد داشته باش و دچار کبودی و ورم شود که این علائم کاملا برای کودکان و بزرگسالان عادی است. این موارد بعد از چند روز کم کم از بین می‌روند. اما، کودکان به دلیل آستانه درد پایین، ممکن است با عوارض بعد از عمل بیشتر از بزرگسالان دست‌وپنجه نرم کنند. در این شرایط سعی کنید با مشورت پزشک راه حل‌هایی متناسب با کودک خود پیدا کنید.

مراقبت بعد از عمل بینی کودکان

بعد از عمل به این دلیل که بینی با موادی پر شده است، عملا راه تنفس از طریق بینی مسدود است. به همین دلیل، کودک باید از طریق دهان نفس بکشد و این باعث خشکی دهان می‌شود. این موضوعی است که در تمامی افرادی که جراحی در ناحیه بینی انجام می‌دهند صدق می‌کند. اما، برای کودکان ممکن است سخت‌تر باشد که نتوانند خشکی دهان را تحمل کنند. در این حالت، سعی کنید آبمیوه‌هایی که فرزندتان دوست دارد را با هماهنگی با پزشک برای او تهیه کنید تا ترغیب به نوشیدن شود. به این وسیله، دهان او همیشه تازه است و تنفس و خشکی دهان او را آزار نمی‌دهد.

دوره نقاهت

دوره نقاهت بعد از جراحی بین 10 تا 14 روز ممکن است طول بکشد. اما با توجه به این موضوع  که در سنین پایین‌تر بدن توانایی ترمیم زودتری دارد، کودک می‌تواند بعد از یک هفته به مدرسه مراجعه کند و از درس‌ها عقب نیافتد. البته، نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، توان بدنی و میزان ترمیم شدگی در هر کودکی متفاوت است. ممکن است این مدت زمان در برخی از کودکان که بیماری زمینه‌ای دارند، طولانی‌تر شود.

نتیجه گیری

اگرچه که عمل بینی کودکان به ویژه عمل زیبایی بینی برای آن‌ها مجاز نیست. اما در مواردی اورژانسی که کودک دچار عارضه‌ای در نحوه تنفس است یا دچار آسیب دیدگی‌هایی شده است، این جراحی برای وی انجام می‌شود. در عین حال، به لحاظ سلامتی، کودک می‌تواند زندگی نرمالی را طی کند. در این شرایط انتخاب پزشک کاربلد و توانمند که بتواند با اتخاذ بهترین روش، از آسیب بیشتر کودک جلوگیری کند بسیار حیاتی است.

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *