مراقبت بعد عمل ترمیم بینی

مراقبت‌های بعد از عمل ترمیم بینی

مراقبت‌های بعد از عمل ترمیم بینی شامل مواردی است که اگر به صورت صحیح انجام نشود و یا سهل‌انگاری در آن صورت بگیرد، ممکن است بینی شکل دلخواه را به خود نگیرد. هر فردی که عمل ترمیمی بینی را انجام می‌دهد باید بین یک تا دو هفته کامل استراحت کند و از انجام برخی فعالیت‌ها تا مدتی پرهیز کند. به صورت کلی این مراقبت‌ها شامل رعایت رژیم غذایی‌، استراحت و سایر نکاتی است که در این مقاله از سایت دکتر حمیدرضا حسنانی، به بررسی جامع آن‌ها  می‌پردازیم. بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مراقبت‌های بعد از جراحی ترمیمی بینی، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چسب زدن بعد از عمل ترمیم بینی

در دوران “مراقبت‌های بعد از عمل ترمیم بینی” به بیماران توصیه می‌شود که حداقل به مدت دو هفته بینی خود را چسب بزنند. طی این دو هفته، بهتر است شبانه روز چسب بزنید. چسب زدن بینی بعد از عمل کمک می‌کند تا پوست بینی که در حین جراحی از روی اسکلت جدا شده بهتر و سریعتر در محل جدید خود فیکس شود و در تسریع کاهش ورم بینی مفید و موثر است . اما اگر نمی‌توانید به بینی خود چسب بزنید چندان نگران نباشید؛ فرآیند ترمیم در هر صورت انجام خواهد گرفت. 

ورم بینی بعد از عمل ترمیمی

هر زمان که جراحی ثانویه برای اصلاح نتیجه جراحی اولیه انجام می‌شود، فرایند پیچیده‌تری را با خود به همراه دارد، به این ترتیب باید توسط بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران انجام شود. در اغلب موارد، بسته به شدت تغییرات و جنس پوست بینی بیمار، در طول مراقبت‌های بعد از عمل ترمیم بینی تورم حداقل برای شش ماه تا یک سال ادامه دارد و گاهی اوقات تا دو سال نیز ممکن است طول بکشد.

برای مراقبت های بعد از عمل ترمیم بینی و افزایش سرعت کاهش تورم پس از عمل، مهم است که نوع ورم را درک کنید. در اینجا به انواع ورم بینی پس از عمل می‌پردازیم.

ورم پوست

در طی عمل بینی، پوست از اسکلت جدا می‌شود تا تغییرات ظاهری در بینی اعمال شود. این باعث می‌شود که بعد از عمل، بیمار تورمی در پوست تجربه کند. این نوع ورم بعنوان نتیجه‌ای از واکنش التهابی برای بهبود ناحیه زخم شده، تلقی می‌شود. این ورم معمولاً در مدت 1 تا 3 ماه پس از جراحی کاهش می‌یابد، ولی در صورتی که بینی پوست ضخیم تری داشته باشد یا در اصطلاح عامیانه عمل بینی گوشتی صورت بگیرد، زمان لازم برای کاهش آن بیشتر است.

ورم کاذب

این نوع ورم به عنوان حافظه پوست یا ورم کاذب شناخته می‌شود و زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد. زیرا در برخی موارد، جراحی به منظور کوچک کردن اسکلت بینی انجام می‌شود که می‌تواند شدت و مدت زمان ورم پس از عمل در زمان بروز عوارض عمل ترمیمی بینی را افزایش دهد.

ورم فیبروز

در جراحی بینی تغییرات در اسکلت بینی داده می‌شود ولی هیچ تغییری در سایز پوست بینی داده نخواهد شد. فیبروز یا در اصطلاح عامیانه گوشت اضافی، بافت نرمی است که بدن زمانی می‌سازد که اسکلت بینی بیشتر از پوست کوچک شده باشد و پوست نتواند خودش را تطبیق دهد. در اینجور مواقع بدن بافتی به نام فیبروز می‌سازد که پوست را به اسکلت بچسباند. 

مراقبت بعد از ترمیم بینی

شستشوی بینی بعد از عمل ترمیمی بینی

برای شستشوی بینی پس از عمل اولیه یا عمل ترمیمی بینی، نیاز است که فرد در حالت ایستاده قرار بگیرد تا جلوی ورود سرم به حلق را بگیرد. همچنین، وسایل مورد استفاده برای شستشو باید تمیز و ضدعفونی شوند. روش صحیح شستشوی بینی شامل ریختن سرم شستشو با استفاده از سرنگ داخل حفره بینی است. هر حفره را به نوبت تمیز کنید و پس از اتمام، بینی را با یک دستمال خشک کنید.

انواع مختلف سرم‌های شستشوی بینی شامل سرم‌های نمکی، سرم‌های نرمال سالین یا سرم‌های سدیم کلراید می‌باشند که برای شستشوی بینی استفاده می‌شوند.  

مدت زمان شستشوی بینی در مراقبت‌های بعد از عمل جراحی ترمیم بینی مشخص نیست، اما باید چند مرتبه در روز حفره‌های بینی را تمیز کرد تا مسیر تنفس باز شود و بینی کاملاً تمیز شود. عمل شستشو را به طور روزانه تا چند هفته پس از جراح تکرار کنید. در این مورد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. برای شستشوی بینی، آب گرم و صابون ملایم را استفاده کنید یا با پد پنبه ای و الکل، بینی و گونه‌هایتان را پاک کنید، سپس صورت را خشک کرده و 5 دقیقه صبر کنید تا پوست به طور کامل خشک شود.

نکته مهم: در طول مراقبت‌های بعد از عمل ترمیم بینی هرگز سعی نکنید لخته‌های خون خشک شده را با دست بیرون بیاورید، بهتر است با سرم شستشو آن‌ها را نرم و مرطوب کنید تا به راحتی از بینی خارج شوند. همچنین، می‌توانید از گوش پاک کن برای این منظور استفاده کنید، اما باید مراقب باشید که را به داخل بینی فرو نکنید.

 آیا دوره بازیابی و مراقبت پس از جراحی بینی ترمیمی به طور کلی طولانی‌تر از جراحی اولیه است؟

مدت مراقبت های بعد از جراحی ترمیم بینی، بستگی به پیچیدگی اصلاحات و مقدار تغییرات مورد نیاز دارد. در بیشتر موارد، تورم در جراحی بینی ترمیمی مدت زمان طولانی‌تری ادامه دارد

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *