عوارض جراحی ترمیمی بینی

عوارض عمل ترمیمی بینی: شناخت خطرات و راهکارهای پیشگیری

خطرات و عوارض عمل ترمیمی بینی، همچون سایر جراحی‌های دنیای پزشکی، احتمال بروز دارد که با توجه به یک سری نکات کلیدی، می‌توان درصد این خطرات را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد. در صورتی که یک جراحی موفقیت‌آمیز را سپری کنید، عوارض بعد از عمل شما، محدود به عوارض شایع و معمول خواهد بود که با گذشت مدت‌ زمان کوتاهی، بهبودی خود را باز خواهید یافت و اثری از این عوارض، برجای نخواهد ماند. در ادامه مطلب، با ما همراه باشید تا به صورت مفصل، به عوارض عمل ترمیمی بینی بپردازیم.

شایع ترین عوارض بعد از جراحی بینی

“عوارض عمل ترمیمی بینی” را مثل عمل اولیه می‌توان به دو گروه اصلی، تقسیم کرد. برخی از این عوارض مربوط به عملکرد بینی و برخی از آن‌ها مربوط به ظاهر بینی هستند. بروز هر یک از عوارض بعد از عمل بینی، به شرایط بالینی بیمار، مهارت پزشک متخصص، میزان تغییرات ایجاد شده در طی جراحی و… بستگی دارد. برخی از رایج‌ترین عوارض عبارت‌اند از:

  • خونریزی
  • تورم و کبودی در ناحیه میانی صورت
  • احساس درد در ناحیه میانی صورت
  • کاهش موقت حس بویایی
  • واکنش‌های آلرژیک به داروی بیهوشی یا بی‌حسی موضعی
  • تغییر حس در برخی نقاط یا اطراف بینی

از دیگر خطرات و عوارض عمل ترمیمی بینی، می‌توان به احساس دردی اشاره کرد که ممکن است در چند روز ابتدایی، شدت زیادی داشته باشد. پزشکان معمولاً برای کنترل درد عمل بینی، داروهای مسکن و ضد درد برای بیمار تجویز می‌کنند تا به واسطه آن‌ها، درد را تا حد زیادی کنترل کنند.

یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض بعد از عمل ترمیم بینی، همچون سایر عمل‌ها در این ناحیه، کاهش حس بویایی به صورت موقت است که در درصد بسیاری از بیماران، مشاهده می‌شود. در طی جراحی، ساختار بینی با تغییراتی همراه می‌شود و این موضوع، باعث حساسیت و التهاب بینی فرد می‌شود. به این ترتیب، التهاب ایجاد شده، حس بویایی فرد را تا حدی کاهش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که این عارضه، موقتی است و با سپری کردن دوران نقاهت و کاهش التهاب بینی، بویایی شما نیز بازخواهد گشت.

واکنش آلرژیک به داروهای بیهوشی و بی‌حسی موضعی، یکی دیگر از عوارض شایع جراحی بینی ترمیمی و غیر ترمیمی است. این عارضه می‌تواند به اشکال گوناگونی در افراد بروز کند. بنابراین، در صورتی که پس از عمل، احساس ناخوشایندی داشتید و یا علائم خاصی مشاهده کردید، بهتر است با بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران مشورت کنید. پزشک متخصص نیز با توجه به علائم و نوع حساسیتی که ایجاد شده است، داروهای لازم را جهت رفع آن، تجویز می‌کند. برای جلوگیری از بروز این عارضه، پزشک قبل از تزریق داروی بیهوشی یا بی‌حسی موضعی، سوابق پزشکی و حساسیت‌های دارویی بیمار را مطالعه می‌کند و بر این اساس، داروی بیهوشی و یا بی‌حسی مناسب، برای جراحی وی انتخاب می‌کند. بروز حساسیت با رعایت این موارد بسیار نادر است مگر اینکه بیمار اطلاعات کافی از شرایط پزشکی خود در اختیار جراح قرار نداده باشد.

عوارض و خطرات عمل ترمیمی بینی

عوارض عمل ترمیمی بینی در دراز مدت

گروه دیگری از خطرات و عوارض عمل ترمیمی بینی وجود دارد که در دراز مدت، خود را بروز می‌دهند. این دسته از عوارض، عموماً ناشی از عدم توانایی و تسلط پزشک مربوطه است. در صورتی که پزشک انتخابی از سوی بیمار، توانایی و تخصص لازم در این زمینه را نداشته باشد، می‌تواند عوارض متعددی را برای بیمار ایجاد کند که در اکثر موارد برای رفع این عوارض، نیاز به عمل ترمیمی بینی است. بنابراین، انتخاب یک پزشک حاذق و توانا، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از عوارض دراز مدت، عبارت‌اند از:

  1. مشکلات تنفسی
  2. انحراف بینی
  3. عدم تقارن سوراخ‌های بینی
  4. بالا رفتن بیش از حد نوک بینی (بینی خوکی)
  5. افتادگی نوک بینی
  6. کج شدن نوک بینی
  7. فرورفتگی پره‌های بینی نیز در صورتی اتفاق می‌افتد که غضروف و پوست قسمت پایینی بینی، بیش از حد نرمال برداشته شود. برای رفع این مشکل، باید ترمیم فرورفتگی پره بینی با استفاده از پیوند غضروف از دیگر نواحی بدن مانند، دنده‌ها یا گوش صورت بگیرد.
خطرات عمل ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی برای چه کسانی خطرناک است؟

عمل بینی نیز همچون سایر جراحی‌ها، دارای محدودیت‌هایی است و هر فردی، کاندید مناسبی برای انجام این جراحی نیست. از جمله افرادی که برای انجام جراحی بینی مناسب نیستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افراد دارای مشکلات تنفسی حاد و شدید
  • افراد دیابتی
  • افراد دارای بیماری‌های قبلی عروقی
  • افراد سیگاری و الکلی
  • افراد دارای کم‌خونی شدید

توجه داشته باشید که انجام عمل جراحی بینی برای این افراد، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین، بهتر است قبل از انجام جراحی، با یک پزشک متخصص و توانا مشورت کرده و سپس، بر اساس نظر پزشک، نسبت به جراحی بینی خود تصمیم بگیرند.

عوارض بیهوشی بعد از عمل بینی

عمل جراحی بینی، به واسطه بیهوشی و یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و باید بدانید عوارض جراحی بینی که در آن از بیهوشی استفاده شده است از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه، به برخی از رایج‌ترین عوارض بیهوشی بعد از عمل ترمیم بینی و عمل اولیه اشاره می‌کنیم. توجه داشته باشید که مدت زمان رفع هر یک از عوارض، نسبت به یکدیگر متفاوت است و در صورت بروز هر عارضه‌ای، بهتر است آن را با پزشک خود در میان بگذارید..

  1. احساس ضعف و سستی
  2. گلو درد و گرفتگی صدا
  3. ایجاد کبودی و خارش در قسمت‌های مختلف بدن
  4. احساس حالت تهوع و استفراغ
  5. درد عضلانی
  6. احساس سرمای شدید
  7. اختلال در دفع ادرار
  8. سرگیجه و سردرد
  9. احساس تهوع و استفراغ، یکی از شایع‌ترین عوارض داروی بیهوشی بعد از جراحی ترمیمی است که بروز می‌کند. توجه داشته باشید که احساس حالت تهوع و استفراغ، یک عارضه کوتاه مدت است و معمولاً پس از یک یا دو روز، رفع خواهد شد.
  10. احساس خارش در قسمت‌های مختلف بدن در صورتی که  جزئی باشد، بهتر است آن را تحمل کنید. اما اگر خارش بدن بیش از حد باشد و بیمار را اذیت کند، می‌توانید با مشورت بهترین جراح بینی در تهران نسبت به مصرف داروی ضد خارش اقدام کنید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد عوارض عمل ترمیم بینی که بعد از عمل اولیه انجام می‌شود، پرداختیم. این عوارض می‌توانند در دسته ظاهری، عملکردی و عوارض مربوط به بیهوشی باشند. با توجه در انتخاب جراح خود احتمال بروز این عوارض را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *