اول عمل بینی یا چشم

اول عمل بینی یا چشم را انجام دهم؟

اینکه اول عمل بینی یا چشم را انجام دهم و اینکه آیا کبودی زیر چشم بعد از جراحی بینی روی عملکرد چشم و نتیجه عمل آن تاثیر دارد یا خیر، جزو پرتکرارترین پرسش افرادی است که هم نیاز به عمل بینی و هم نیاز به عمل چشم دارند. اولویت‌بندی انجام جراحی بینی و لیزیک و ارتباط این دو با یکدیگر از مهم‌ترین مواردی است که افراد پیش از عمل می‌بایست به آن توجه کنند. عدم توجه به اولویت‌بندی این دو جراحی ممکن است نتیجه‌ی نامطلوبی داشته باشد.

عمل بینی یا چشم؛ کدامیک اولویت دارند؟

در پاسخ به این سوال که اول عمل بینی انجام دهم یا عمل لیزیک، معمولا اول جراحی چشم انجام می‌شود و سپس بینی. ضمن اینکه نقاهت عمل لیزیک کمتر از نقاهت و مراقبت بعد از عمل بینی است. ما در این مقاله به دنبال بررسی تمامی پرسش‌های شما در رابطه با ارتباط جراحی لیزیک و بینی هستیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آیا کسانی که عمل بینی انجام می‌دهند، باید عمل لیزیک انجام دهند؟

برخی جراحان به افرادی که دارای مشکلات بینایی هستند؛ پس از جراحی بینی توصیه می‌کنند وزن اضافی مانند عینک روی پل بینی خود قرار ندهند. این دسته از پزشکان معتقد هستند قرار گرفتن عینک روی پل بینی ممکن است به استخوان بینی آسیب برساند و فرم بینی را تغییر دهد. اما با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل بینی استخوانی این اتفاق نمی‌افتد و فرم استخوان بینی تغییری نخواهد کرد. 

توصیه به افرادی که مشکل چشم دارند

به عنوان توصیه بهتر است افرادی که دچار مشکلات دوربینی، نزدیک بینی، آستیگمات و سایر مشکلات چشمی هستند؛ پیش از جراحی زیبایی یا درمانی برای بینی، به فکر جایگزینی برای عینک باشند. 

 تاثیر عمل بینی بر چشم و عمل لیزیک چیست؟

ممکن است برخی از افراد در این باور باشند که جراحی بینی بر نتیجه عمل لیزیک آن‌ها تاثیر می‌گذارد و چشم را تحت فشار قرار می‌دهد، در صورتی که برای اطمینان از این موضوع باید با پزشک متخصص چشم مشورت به عمل آید و از ایشان هم پرسیده شود که باید اول عمل بینی یا چشم را انجام داد و کدام یک اولویت دارد؟

کبودی بعد از جراحی بینی

معمولا دیدن کبودی اطراف چشم بعد از جراحی باعث ایجاد نگرانی در بیماران می‌شود. همچنین ممکن است پس از جراحی به دلیل تورم صورت و اطراف بینی وسعت دید فرد کاهش یابد که بعد از گذر از دوره نقاهت و از بین رفتن تورم، دید فرد به حالت عادی خود پیش از عمل بازگردد. 

اول عمل بینی انجام دهم یا لیزیک

در تصویر بالا نمونه جراحی بینی توسط دکتر حسنانی را مشاهده می‌کنید.

آیا من می‌‎توانم بعد از جراحی بینی از عینک استفاده کنم؟

یکی از پرتکرارترین پرسش‌ها خصوصا در میان بیمارانی که عمل بینی استخوانی انجام داده‌اند، در رابطه با استفاده از عینک بعد از جراحی است. استفاده از عینک بعد از جراحی به میزان بسیار زیادی به نوع جراحی شما بستگی دارد. اگر تیغه یا پل بینی در جراحی بینی مورد دستکاری قرار گرفته باشد؛ می‌بایست 6 الی 8 هفته از عینک استفاده نکنید. پل بینی محلی است که عینک روی آن قرار می‌گیرد.

مدت زمان استفاده نکردن از عینک

بسته به نوع بینی و عملی که برای آن انجام شده، بهتر است میانگین تا 40 روز پس از جراحی از عینک استفاده نکنید. بعد از جراحی استخوان‌‌های بینی نرم و انعطاف‌پذیر است و فشار یا ضربه شدید می‌تواند ظاهر آن را تغییر دهد. استفاده از عینک بلافاصله پس از جراحی توصیه نمی‌شود تا زمانی که دوران نقاهت به اتمام برسد.

فاصله بین عمل لیزیک و عمل بینی چقدر باید باشد؟

بهتر است بدانید از آن جایی که دوره‌ی ریکاوری بعد از جراحی چشم معمولا تا 3 ماه (برای پاسخ قطعی بهتر است با یک متخصص چشم مشورت به عمل آید) است، جراحی بینی بعد از اتمام دوره نقاهت انجام می‌شود.  

عمل بینی یا چشم

آیا کبودی زیر چشم پس از جراحی بینی به چشم‌های لیزیک شده‌، آسیب می‌رساند؟

کبودی زیر چشم یکی از عوارض عمل بینی است که مربوط به بافت زیر چشم است و بیمار باید موقتا آن را تحمل کند. در بسیاری از موارد این کبودی به تقارن چشم و لیزیک چشم ارتباطی ندارد. به عبارتی قرنیه چشم تحت تاثیر کبودی‌هایی که ممکن است پس از جراحی  در پلک و زیر چشم ایجاد شود، قرار نمی‌گیرد.

علت کبودی زیر چشم و ارتباط آن با قرنیه و عدسی

کبودی ایجاد شده در بافت زیر چشم پس از جراحی بینی به دلیل پاره شدن مویرگ‌ها به دلیل تغییرات در ساختار استخوان است. خون‌مردگی در اطراف بینی یکی دیگر از دلایل کبودی است. کبودی بروز یافته هیچ ارتباطی به قرنیه و عدسی چشم ندارد و به چشم‌های افرادی که تحت جراحی لیزیک قرار گرفته‌اند هیچ آسیبی نمی‌رساند و کبودی و سرخی ایجاد شده بعد از گذشت چند روز کاملا برطرف خواهد شد. 

کلام آخر

اگر شما هم قصد دارید جراحی بینی انجام دهید و از عینک استفاده می‎‎کنید و مردد هستید که اول عمل بینی یا چشم را انجام دهید؛ توصیه ما به شما دریافت مشاوره تخصصی هم از پزشک متخصص چشم و هم از بهترین جراح بینی در تهران است تا بتوانید ایده‌آل‌ترین  تصمیم را داشته باشید. در کنار هم قرار گرفتن نظر این دو جراح به شما کمک می‌کند بتوانید با خیال آسوده برای هر دو عمل اقدام کنید.

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *