ضربه به بینی بعد از عمل

ضربه به بینی بعد از عمل: راهکارهای فوری برای حفظ نتایج جراحی

ضربه به بینی بعد از عمل اگر شدید باشد ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای بیمار شود؛ به همین جهت رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی بینی اهمیت زیادی دارد. با این حال اگر بعد از جراحی، بینی دچار ضربه‌ای ناخواسته شد، حتما باید با توجه علائم خود، اقدامات لازم انجام داده و در اولین فرصت با پزشک خود مشورت و یا در صورت لزوم حضوری به پزشک مراجعه کنید.

بطور کلی اگر ضربه به قدری باشد که بلافاصله بعد از آن بینی دچار درد و یا خونریزی همراه با تغییر شکل آنی در آن، مثلا کج شدگی، نشده باشد، معمولا جای نگرانی نیست. در غیر اینصورت نیاز به معاینه خواهد بود.

اقدامات اولیه بعد از ضربه به بینی عمل شده

با داشتن مراقبت کافی و و قرار نگرفتن در معرض آسیب و ضربه، مثل دوری‌ از محیط‌های شلوغ، می‌توانید از عوارض ناشی از ضربه و آسیب بعد از عمل بینی جلوگیری کنید ولی اگر به هر دلیلی بینی شما دچار آسیب شد، حتما اقدامات اولیه را انجام دهید.

جلوگیری از شدت خونریزی

یکی از عوارض ضربه به بینی عمل شده، خونریزی است. برای اینکه از شدت خونریزی جلوگیری شود، بیمار نباید دراز بکشد و یا سر خود را خم کند. سعی شود سر بالا گرفته شود و بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

تسکین درد

قطعا ضربه به بینی بعد از جراحی باعث بروز درد می‌شود. اگر درد ناشی از ضربه زیاد باشد حتما باید به بهترین جراح بینی در تهران مراجعه شود. اگر ضربه خفیف‌تر باشد می‌توان با مشورت پزشک مصرف داروهای تسکین دهنده درد را در نظر گرفت.

عوارض و پیامدهای ضربه به بینی بعد از جراحی بینی چیست؟

ضربه به بینی بعد از عمل خصوصا در روزهای اولیه ممکن است صدماتی را به همراه داشته باشد. پیامدها و آسیب‌هایی که ضربه به بینی بعد از جراحی امکان دارد برای فرد ایجاد کند، می‌تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

• ایجاد شکستگی در بینی
  • بروز خونریزی بعد از ضربه به بینی
  • انحراف یا کجی بینی
  • مشکلات تنفسی
  • بروز درد و تورم در بینی
  • پارگی بخیه ها

ایجاد کبودی و تورم در بینی

از دیگر عوارض مهمی که ضربه خوردن بینی عمل کرده ایجاد می‌کند، کبودی و تورم است. ورم ممکن است در بخش‌های مختلف صورت نیز ایجاد شود. در این صورت از کمپرس سرد برای کاهش کبودی و تورم بینی استفاده کرده و در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید.

ایجاد تغییرات در فرم بینی

ممکن است بر اساس شدت ضربه، غضروف در بینی جابه‌جا شده و فرم بینی تغییر کند. در این صورت مراجعه به پزشک الزامی است.

ضربه به بینی بعد جراحی

نیاز به عمل جراحی بینی ثانویه پس از ضربه

ضربه به بینی عمل شده ممکن است نیاز به عمل ترمیمی بینی را برای بیمار ایجاد کند. اگر ضربه وارد شد شدت کمتری داشته باشد ممکن است عوارض ناشی از آن به مرور از بین برود، ولی اگر ضربه شدت زیادی داشته باشد در این صورت باید بهترین جراح بینی ترمیمی در تهران نیاز به عمل مجدد را برای بیمار بررسی کند.

ورم ایجاد شده روی بینی

در حالت کلی حداقل یک سال زمان نیاز است تا ورم بینی از بین برود و شکل نهایی و نتیجه کلی جراحی مشخص شود، در نتیجه اگر بعد از یک سال ایراداتی نیز در بینی باقی مانده باشد که قابل اغماض نباشد، یعنی بیمار نتواند با آن کنار آید، می‌تواند برای جراحی ترمیمی با پزشک خود مشورت کند.

در صورت وارد شدن ضربه به بینی بعد عمل چه باید کرد؟

ضربه خوردن بینی عمل شده برای بیمار تنش و استرس زیادی را به همراه دارد که این موضوع کاملا طبیعی است. برای کاهش استرس و اطمینان از سلامت بینی حتما باید با متخصص جراح خود مشورت کرده یا در صورت لزوم به صورت حضوری مراجعه نمایید تا معاینه صورت بگیرد.

ضربه به بینی بعد عمل

چگونه از ضربه به بینی بعد از جراحی بینی پیش‌گیری کنیم؟

اگر می‌خواهید از ضربه خوردن بینی بعد از عمل جلوگیری کنید حتما موارد زیر را رعایت نمایید:

• تا چند ماه بعد از عمل از رفت و آمد در مکان‌های شلوغ مثل مترو و اتوبوس امتناع کنید.
  • در حین عطسه دهان خود را باز نگه دارید تا فشار کمی به بینی وارد شود.
  • از ورزش‌های توپی و فعالیت‌های سنگین تا چند هفته جلوگیری کنید.
  • از بغل کردن کودکانی که احتمال دارد ناخواسته به صورت شما ضربه وارد کنند، جلوگیری کنید.
  • حتما چسب زدن بینی بعد از عمل را انجام دهید تا افراد دیگر متوجه این باشند که به تازگی جراحی کرده‌اید.

سخن پایانی

ضربه به بینی بعد از عمل عوارض مختلفی دارد که در هر شخصی با توجه به شدت ضربه‌ی وارد شده متفاوت است. بطور کلی همانطور که اشاره شد در صورتی که بلافاصله بعد از ضربه، درد و خونریزی همراه با تغییر شکل آنی در بینی ایجاد نشده باشد، معمولا مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما جهت اطمینان مشورت و مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. اگر به تازگی جراحی بینی خود را انجام داده‌اید، حتما از ضربات احتمالی پیش گیری کرده تا دوره نقاهت به خوبی به اتمام برسد. در ضمن اگر ضربه بعد عمل بینی را تجربه کردید، اقدامات اولیه را رعایت کرده و سپس به نزد جراح بروید تا برای درمان به شما کمک کند.