عوارض عمل بینی گوشتی

ترس از عوارض عمل بینی گوشتی سبب شده تا بسیاری از افراد با وجود تمایل به اصلاح فرم بینی خود از انجام این عمل خودداری نمایند. باید گفت عوارض جراحی بینی گوشتی یا رینوپلاستی بینی گوشتی می‌تواند مانند سایر عمل‌های بینی شامل خونریزی، عفونت، تورم و کبودی باشد. عفونت در محل جراحی، اگرچه نادر است، می‌تواند رخ دهد و معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. تورم و کبودی اطراف بینی و چشم از عوارض شایع بعد از عمل است که طبیعی است و مقدار آن بسته به میزان و شدت تغییرات و نیز شرایط بدنی هر فرد متفاوت است که به مرور زمان با ترمیم بافت‌های بینی برطرف خواهند شد. درد و ناراحتی مختصر بعد از جراحی نیز طبیعی است و انتظار می‌رود که با داروهای تجویز شده مدیریت شود.

در واقع باید گفت عمل بینی برای بینی گوشتی یا هر نوع دیگری از بینی مانند تمامی جراحی‌های دیگر عوارضی را در پی داشته که اکثرا موقت بوده و در صورت بروز عوارض جدید با انجام اقدامات ترمیمی ساده و در مواردی عمل ترمیمی بینی می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. ضخامت زیاد پوست در بینی‌های گوشتی و ضعیف بودن غضروف آن‌ها سبب شده تا تغییر و اصلاح  فرم این نوع بینی سخت‌تر و محدودتر باشد، با این حال باید گفت بخش زیادی از فرم نهایی بینی به مهارت جراح نیز بستگی دارد. بنابراین انتخاب جراح ماهر و باتجربه نقش اصلی در عدم پیدایش عوارض جراحی بینی گوشتی دارد. به همین ترتیب نیاز است تا در انتخاب بهترین جراح بینی در تهران دقت کافی را داشته باشید.

عوارض عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی یک عمل به نسبت پیچیده می‌باشد. در واقع این نوع بینی پوست نازک و غصروف‌های ضعیفی داشته و تغییر فرم آن به نسبت بینی‌های استخوانی محدودتر است.

از آنجا که در گذشته بینی های گوشتی را تراش می‌دادند، اسکلت این نوع از بینی که بطور بالقوه ضعیف هستند با تراش بیشتر استخوان ضعیف‌تر می‌شد. علاوه بر این پوست ضخیم فشار مضاعف دیگری را نیز بر روی اسکلت بینی وارد می‌کرد. در نتیجه همه این‌ها بینی تغییر شکل می‌داد، مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد شده و ظاهر بدتری نیز پیدا میکرد.

اما در تکنیک‌های فعلی ما پیوند غضروف انجام می‌دهیم و بدین ترتیب اسکلت بینی را تقویت کرده و شکل بهتری نیز به بینی خواهیم داد. این تکنیک عوارض بسیار کمتری نسبت به روش سابق را دارد. و تنها عارضه ممکن است برگشت آن باشد یعنی غضروف‌های پیوندی قوی نباشند و با فشار پوست سبب تغییر شکل آن شوند و بینی زیبایی خود را از دست بدهد.

عوارض جراحی بینی گوشتی

سایر عوارض جراحی بینی گوشتی بطور کلی عبارتند از:

• درد: از شایع‌ترین عوارض جراحی بینی گوشتی درد است. این درد به دلیل دستکاری و ایجاد تغییر در اسکلت بینی و برش‌های ایجاد شده در سطح بینی ایجاد شده و می‌تواند خفیف، شدید و متوسط باشد. معمولا پزشک برای کاهش درد مصرف مسکن را توضیح می‌کند.
  • تورم: تورم پس از عمل، طبیعی بوده و در دسته عوارض موقت عمل بینی گوشتی  قرار می‌گیرد. تورم ناشی از عمل بینی در هفته‌های اول شدید بوده و به تدریج کاهش می‌یابد.
  • کبودی: ایجاد کبودی در اطراف بینی و چشم از دیگر عوارض کوتاه مدت است که معمولا پس از چند هفته به طور کامل محو خواهد شد.
  • خونریزی: خونریزی خفیف در حد چند قطره پس از عمل طبیعی بوده و با بستن موقت بینی به وسیله تامپون تا حدی کنترل خواهد شد. اما خونریزی بیش از حد در طول یا بعد از عمل ممکن است نیاز به مداخلات اضافی داشته باشد. در صورتی که بعد از عمل فرد دچار خونریزی های روان به رنگ روشن و تکرارشونده شده باشد، باید در اسرع وقت به جراح خود مراجعه کند. در این حالت ممکن است رگی در حال خونریزی باشد که نیاز به سوزاندن رگ یا قرار داده تامپون داشته باشیم.
  • حساسیت به داروی بیهوشی: با وجود این که حساسیت به داروی بیهوشی بسیار نادر است اما ممکن است برای بعضی از افراد اتفاق بیفتد. معمولا حساسیت به داروی بیهوشی با بروز علائمی مثل کهیر و تنگی نفس همراه می‌باشد.
  • قرمزی چشم‌ها: یکی‌ دیگر از عوارض جراحی بینی گوشتی قرمزی چشم‌ها است که طی چند هفته از بین خواهد رفت.
  • ترشحات بینی: ترشحات بینی بعد از جراحی نیز  طبیعی بوده و پس از چند هفته به طور کامل رفع خواهد شد.