تفاوت جراحی بینی استخوانی و بینی گوشتی

تفاوت عمل بینی گوشتی و بینی استخوانی

تفاوت عمل بینی گوشتی و بینی استخوانی به دلیل وجود در تفاوت در نوع پوست و نیز ساختار این دو نوع بینی و ترکیب سپتوم بینی در هر کدام است . سپتوم یعنی تیغه وسط بینی که سوراخهای بینی را از هم جدا میکند. تیغه بینی از هر دو بافت غضروفی و استخوانی تشکیل شده است که بخش غضروفی انعطاف پذیرتر و قسمت استخوانی سفت‌تر است. تفاوت در ساختار اسکلت بینی می‌تواند بر ظاهر بینی و همچنین سهولت و نتیجه عمل‌های جراحی در این ناحیه نیز تاثیر بگذارد. 

منظور از تفاوت بینی گوشتی و استخوانی چیست؟

بینی گوشتی و استخوانی در دو ویژگی بارز و مهم با یکدیگر تفاوت دارند: پوست بینی و اسکلت بینی.

از مهمترین وجوه تفاوت بینی گوشتی و استخوانی می‌توان به نوع پوست آن اشاره کرد که تاثیر بسزایی در کیفیت عمل جراحی خواهد داشت. بینی گوشتی پوست ضخیم و اسکلت یعنی غضروف استخوان ضعیف تری دارد.

بالعکس، بینی استخوانی پوست نازکی دارد ولی اسکلت یا غضروف استخوان در آن قوی هستند. در بینی‌های استخوانی، فرم و تراش استخوان کاملا مشخص است و به خوبی می‌توان تیغه‌های بینی را از زیر پوست تشخیص داد. پوست بینی‌های استخوانی بدون چربی است و پل و قوز بینی بیشتر به چشم می‌آید.

بیشتر بخوانید : عمل بینی گوشتی

 بر اساس نظریه جراحان و متخصصان، جراحی بینی‌هایی که پوست ضخیم دارند، کمی سخت‌تر از دیگر بینی‌ها است و ممکن است عوارض عمل بینی گوشتی نیز به نسبت بیشتر باشد. تکنیک های فعلی جراحی پلاستیک فقط بر روی اسکلت انجام می‌شود یعنی ما پوست را تغییر نمیدهیم. تغییر تنها بر روی بخش غضروفی استخوان  بینی انجام می‌گیرد. اگر پوست متناسب با اسکلت بینی باشد غضروف استخوان تراش داده می‌شود و نتیجه بسیار عالی خواهد بود. اما اگر بینی گوشتی باشد، در درجه اول چون پوست ضخیم است و تغییری در آن داده نمی‌شود در تغییر اسکلت بینی محدودیت داریم و در درجه دوم به دلیل ضعیف بودن استخوان و غضروف نمی‌توانیم آن را به درستی شکل دهیم. فقط می‌توانیم با پیوند غضروفی کمی اسکلت آن را قوی‌تر کنیم تا شکل بهتری به بینی بدهیم و زیر آن پوست ضخیم، بینی شکل زیباتر و ظریفتری پیدا کند.

مطالعه بیشتر : جراحی بینی استخوانی

بنابراین افرادی که بینی گوشتی دارند نباید انتظار داشته باشند پس از جراحی نتیجه مشابه با بینی‌های استخوانی داشته باشند. همانطور که شرح داده شد، تفاوت نتیجه جراحی بینی استخوانی و بینی گوشتی را می‌توان میزان ضخامت پوست و نوع اسکلت آن دانست.

با توجه به اینکه تفاوت رینوپلاستی بینی گوشتی و بینی استخوانی از جهات مختلف دیده می‌شود، مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند بهترین نتیجه را برای هر یک از این عمل‌ها در اختیار شما قرار دهد. بنابراین اگر قصد انجام عمل بینی را دارید با مراجعه به دکتر حسنانی امکان داشتن بهترین نتیجه عمل جراحی برای شما فراهم می‌شود.

آیا هزینه جراحی در بینی های گوشتی و استخوانی تفاوت دارد؟

با وجود تفاوت‌هایی که در عمل بینی گوشتی و بینی استخوانی وجود دارد، اما تنها این تفاوت‌ها نیستند که تعیین کننده هزینه این دو نوع جراحی باشد، در واقع تغییر هزینه جراحی بینی از هر نوعی که باشد، به عوامل متغیر زیادی وابسته است.

رینوپلاستی باز و بسته برای بینی های گوشتی و استخوانی

بطور کلی انجام هر دو روش جراحی باز یا بسته برای مراجعه کنندگانی که بینی استخوانی یا گوشتی دارند امکان پذیر است اما اگر به دنبال تغییر بیشتر و مطلوب‌تر در بینی‌های استخوانی و گوشتی هستید، جراحی باز نتایج بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد زیرا طی این جراحی، زمان و اختیارات بیشتری برای پزشک فراهم می‌شود و دست جراح برای اعمال تغییرات بیشتر بازتر است.

انتخاب روش عمل بینی با توجه به ویژگی‌های بینی هر فرد و برخی ملاحضات توسط بهترین جراح بینی در تهران معین می‌شود. به همین ترتیب مهم است که در انتخاب جراح خود دقت کافی داشته باشید.

نوک پیازی در بینی گوشتی و استخوانی

داشتن نوک پیازی (Nose bulbous) یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بینی‌های گوشتی است و معمولا این ویژگی تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی دارد. نوک این نوع بینی‌ها بسیار درشت و گرد است و معمولا به ندرت می‌توانید نوک پیازی را در بینی‌های استخوانی پیدا کنید، البته این به این معنا نیست که بینی استخوانی با نوک پیازی وجود ندارد، اما در هر حال وجود این مشخصه تاثیر زیادی در نتیجه نهایی خواهد داشت.

تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در مراقبت های پس از جراحی

در پاسخ به این سوال که تفاوت جراحی بینی گوشتی و استخوانی در مراقبت‌های پس از جراحی چیست، نمی‌توان وجه تمایز خاصی پیدا کرد و معمولا پس از جراحی در هر دو مورد باید نکات خاصی رعایت شود. با این وجود مهم‌ترین مراقبت‌هایی که برای جراحی در نظر گرفته شده شامل موارد زیر هستند:

  • نداشتن فعالیت بدنی سنگین
  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  • مصرف غذای نرم در هفته اول پس از جراحی
  • مراقبت در زمان خوابیدن به صورت طاق باز
  • خودداری از خوابیدن به پهلو و به صورت دمر
  • شستشوی کامل داخل بینی برای تخلیه خون و مخاط خشک شده

نتیجه گیری

تفاوت عمل بینی گوشتی و بینی استخوانی مهمترین موضوعی بود که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم. این نکته قابل توجه است که نوع بینی گوشتی است یا استخوانی یکی از مهمترین موضوعاتی است که پیش از جراحی باید مورد بررسی قرار بگیرد. افرادی که قصد انجام این جراحی را دارند، باید ابتدا نوع بینی خود را بشناسند تا انتظارات واقع بینانه‌ای از نتیجه جراحی داشته باشد. با توجه به ویژگی و مشخصات عنوان شده، به خوبی می‌توان بینی گوشتی و استخوانی را از هم تفکیک کرد، در معاینات پزشکی پیش از جراحی نیز نوع بینی شما و نتایج احتمالی آن به طور کامل به شما اطلاع داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *